#البارت_الاول
– انتي اتچننتي عايزاني اقبل بواحده مغ*تصبه وكمان ..كمان سمرا وشكلها مش حلو انا مش عارف **.ها علي اي والله معندهمش نظر
– دا انت اللي معندكش دم ولا احساس
– نفسي افهم بس انتي اخت مين فينا بقولك ايه ي خديجه انا مش بنت عشان تجبر.يني
– خديچه بحنيه : حبيبي ممكن بس تسمعني
– يوسف بزهق : سامعك
– خديجه بهدوء : غصون بنت كويسه ي يوسف واللي حصلها ده غصب عنها يعني مش بإرادتها كفاية انها اخت مصطفي
– يوسف بضيق : قولي بقي كده
كل ده عشان مصطفي
خديجه قامت وقفت واتكلمت بعصبيه : يووووووسف احترم نفسك
يوسف بهدوء : انا اسف ي خديجه بس صدقيني مش هقدر اتجوزها
خديجه بحزن : دا اخر كلام عندك !!؟
يوسف بتنهيده : ايوة
خديجه بجمود : تمام من النهارده اعتبرني مت ي يوسف
يوسف اتصدم من كلامها وعلي م استوعب اللي هيه قالته كانت سابت البيت ومشت
قعد مكانه وحط وشه بين ايديه : ليه كده ي خديجه ليه ؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود
بتحطيني ف موقف صعب واختيار اصعب منه ربنا يسامحك ي شيخه انتي المسؤله عن اللي هيحصل
_________________
خديجه رجعت بيت جوزها والزعل باين علي وشها
مصطفي بقلق : مالك ي حبيبتي انتي كويسه ؟
خديجة بإبتسامه : كويسه ي حبيبي
مصطفي بعصبيه طفيفه : ي خديجه انتي حامل يعني خروجك ده مينفعش
خديجه مسكت ايديه بحنيه : عارفه ي مصطفي بس كنت بزور يوسف وهوة مش بعيد دي العمارة جمبنا اهي
مصطفي حضــ,,ـنها : يستي انا اجبلك يوسف لحد عندك بس خلي بالك من نفسك ومن ابني
خديجه بدموع : يوسف اخويا الوحيد مليش غيرة بعد ماما وبابا ونفسي اتطمن عليه
مصطفي بمرح : وانا روحت فين يست خوخه ؟
خديجه مسحت دموعها وضحكت : انت جوزي وحبيبي وكل حاجه ليا وكمان ابو ابني اللي هييجي قريب علي الدنيا دي
مصطفى بحب : ربنا يخليكي لينا ي حبيبتي
خديجه : يارب ي حبيبي اومال عمي فين
مصطفي : راح الشغل
خديجه بقلق : طيب انا هروح اطمن علي غصون
مصطفي اتنهد : انا حزين عليها اوي ومش قادر اشوفها بالمنظر ده
خديجه بحزن : انا متأكده انها هترجع احسن من الاول
مصطفي بحزن : اتمني بقلمي اميرة محمد محمود
______________________
ف نفس البيت ف اوضه مش ببزورها النور موجوده الدكتورة غصون الهلالي اللي اتعرضت **علي يد شاب حقير مجهول الهوية ، كلامها بقي قليل من شهرين بعد وقوع الحادــ,,ـثه ، اعتزلت مهنتها المفضله ، بقت تسمع موسيقي بس وتتفرج علي الناس من شباك اوضتها اللي بيطل علي البحر ورافضه الكلام مع اي حد حتي اخوها وابوها ، مامتها متوفيه ، صاحبتها المقربه تخلت عنها ، حياتها تغيرت تماما
• دخلت عليها خديجه ودي بتحب غصون اكتر من يوسف اخوها
خديجه بحب : اذيك ي قلبي اتمني مكونش اتأخرت عليكي
غصون ابتسمتلها وهزت راسها ب لا
خديجه بإبتسامه : حلو
بصي بقي انا عايزة اتكلم معاكي ف موضوع كده
غصون بحب : اتفضلي
خديجه بقلق : انا مش هدخل ف تفاصيل ي غصون ربنا
يعلم انا بحبك قد ايه وعشان كده حابه انك تكوني مرات اخويا
غصون بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟؟؟؟
خديجة بتوتر : هتفضلي عايشه طول الوقت كده لازم تشوفي حياتك ومستقبلك ارجعي ي غصون انتي وحشتينا اوي صدقيني يوسف اخويا حنين وهيعاملك بما يرضي الله
غصون بدموع : لو سمحتي ي خديجه سبيني لوحدي
خديجه بخوف : بس ….!!
غصون بمقاطعه : لو سمحتي
خديجه بأسف : حاضر
غصون قعدت ف البلكونه وبتفكر : كفاية كدا لحد ايمته هفضل عاله عليهم ، خديجه مش عارفه تاخد راحتها ف بيتها ، وبابا تعبان من ساعت اللي حصلي كفايه ي غصون كفاية ، الدنيا منتهتش لحد هنا يمكن يكون عوضي ف يوسف بس انا مش قادرة ادخل ف اي علاقه معنديش طاقه لاي مسؤليه ،انا …انا خايفه اطلع الشارع
دخلت اوضتها وقعدت تعيط علي حالها وانها ضعيفه مش قادرة تواجهه مصيرها بقلمي اميرة محمد محمود
____
يوسف بضحك : اومال عملتي الشويتين دول ليه طالما هترجعي تكلميني
خديجه بإستفزاز : خد عندك الجديد
يوسف ببعض القلق : اشجيني يختي منتي مبيجيش من وراكي غير البلاوي
خديجه بضحك : لا المرادي كل خير
يوسف بتوتر : ي خوفي من ضحكة الرقاصين دي
خديجه بجديه : انا كلمت غصون امبارح وقولتلها انك طالب ايديها بس مستني موافقتها عشان تتقدم رسمي
يوسف : خديجه من وقت هزار خالص
خديجه بجمود : بس انا مش بهزر ي يوسف انا فعلا عملت كدا
يوسف بزعيق : انتي ازاي تعملي حاجه زي كدا من ورايا انا لا يمكن اقبل بالكلام ده بقي عايزة تجوزيني غصون **بقولك ايه خليها تبص لنفسها ف المرايه مفيهاش ريحة الانوثه مش فاهم هيه ازاي دكتورة اطفال معقول مش بيخافوا منها
خديجه بغضب مكتوم : تمام ي يوسف بكرة تيجي الساعه 8 عشان تطلب ايد غصون
وقفلت السكه ف وشه ، رمي التليفون ف الارض اتكسر حتت
يوسف بعصببه وصوت عالي : غصون ، غصون ، غصون طلعتلي منين ست زفته دي كمان
خديجه فضلت تلح علي غصون طول اليوم لحد م خلتها توافق ، مصطفي ووالده كانوا خايفين اوي عليها ومستغربين ازاي يوسف يقبل بيها وبرضو خديجه اقنعتهم
اما غصون مش لاقيه حد يفهمها ويقدر اللي هيه فيه سلمت امرها لله ووافقت تقابله
تاني يوم يوسف جه وقعد ف الصالون وبعد شويه جات غصون واول م دخلت عنده اتصدم وقام وقف
يتبع
#البارت_التاني
تاني يوم يوسف جه وقعد ف الصالون وبعد شويه جات غصون واول م دخلت عنده اتصدم وقام وقف لابسه اسود ملامحها باهته وخاسه وكانت بالنسبه ليوسف اوحش بنت قابلها
يوسف لنفسه : طب ودي اتعامل معاها ازاي ي خسارة شبابك ي يوسف هيضيع هدر
غصون بتوتر : احم …اتفضل
يوسف بإحراج : تمام
غصون قاعده بتفرك ف ايديها : قول اللي عندك ي استاذ يوسف عشان اكيد انت مش جاي لحد هنا بإرداتك
يوسف بتوتر : قصدك اي ؟
غصون بحزن : طبعا الكل عارف اللي حصلي يعني مفيش حد يقبل علي نفسه يتجوز واحده **
يوسف بهدوء : مش كل الناس زي بعضها وانا حابب اخد فرصه
اتنهد بشده وبعدين بصلها بإبتسامه مزيفه : هعرفك بنفسي من اول وجديد اعتبرينا اول مرة نتقابل
معقبتش علي كلامه بس من جواها مرتاحه وف نفس الوقت مستغربه بقلمي اميرة محمد محمود
يوسف بإبتسامه مصطنعه : اسمي يوسف العمري عندي تسعه وعشرين سنه ، خريج كليه هندسه ، بملك شركه صغيرة علي قدي انا اللي بديرها ، مليش غير اختي خديجه ، باقي عيلة امي وابويا عايشين ف الصعيد ، هاا تحبي تعرفي عني اي تاني
غصون بحزن دفين : اشمعنا انا ؟
يوسف بهدوؤء : بصي ي انس…..
رجع كلم نفسه : انسه اي بس استرها عليا يارب
يوسف بإبتسامه عريضه : بصي ي غصون مش هقول اني بحبك يكفيني اني اعرفك معرفه شخصيه ، انا مقتنع ان الحب بييجي بعد الجواز ، انا همشي دلوقتي واتمني من قلبي يوصلني ردك بالموافقه
غصون ابتسمتله بحزن ووهوة خرج سلم علي اخته بغيظ وروح
خديجه رحتله البيت عشان تفهم الموضوع اكتر
يوسف بغضب : عملتي اللي انتي عايزاه استحملي بقي النتيجه
خديجه بقلق : افهم اي من كلامك ده
يوسف بعصبيه : هعاملها اسوء معامله هخليها تطلب الطلاق بنفسها
خديجه بخوف : حرام عليك ي يوسف البنت فيها اللي مكفيها صدقني محدش يقدر يسعدك غيرها
يوسف بجمود : روحي بيتك ي خديجه
خديجه بصدمه : ايه
يوسف بعصبيه : يلاااا
خديجه دموعها نزلت غصب عنها وسابت البيت ومشت
_________
بعد م غصون قابلت يوسف حست انها مرتاحه بس خايفه ييجي عليها يوم وتندم علي قرار زي ده وهيه ف تفكيرها دخل عليها ابوها
جلال بضيق : دا اول عريس يتقدملك بعد اللي حصل وانا قولتلو اننا موافقين لحسن يغير رأيه كويس انو قبل بيكي
غصون بدموع : اللي حضرتك تشوفو ي بابا
جلال بغضب : اياكي تتجرئي تقوليلي ي بابا تاني انا كرهت اليوم اللي جيتي فيه ع الدنيا
غصون بضعف : انا ذنبي اي ف كل ده
جلال بعصبيه : ذنبك انك بنت وجبتيلي العار
قام وقف مسكها من شعرها ف صرخت : خديجه هتسالك علي رأيك تقوليلها موافقه انشالله تشتغلي خدامه عنده
الناس عمرها م هتنسي اللي حصل حتي لو انتي نسيتي
بقلمي اميرة محمد محمود
غصون بعياط : طول عمرك بتكرهني وبتفضل مصطفي عني كل ده ليه ي بابا ليييييه
جلال بكرة : مش طلعالي شكلك وحش و….
غصون بضعف : دا مش ذنبي ، شكلي ده مش بإيدي ، انا دخلت كلية طب عشانك ، عشان تبقي فخور بيا
كملت بحزن ودموع : انا خسرت كتير اوي ي بابا وتعبت ياريتني مت ياريتنيييييي
ابوها ساب شعرها واتكلم بجبروت : مفيش زفت فرح هنتفق معاه ع الفرح الاسبوع الجاي
خديجه ومصطفي سمعوا صوتهم ودخلو عندهم
خديجه جرت علي غصون خدتها ف حضــ,,ـنها
مصطفي بخضه : في ايه ي بابا
جلال : عقل اختك ي مصطفي
خديجه بحزن : في ايه ي عمي اي اللي حصل
جلال بصلها بغضب وشاور على خديجه : شايفه بنت الاصول اللي رافعه راس اهلها
خديجه بعد فهم : غصون عملت اي ي عمي
جلال بغضب : عملت ايييه ؟
قولي معملتش ايه ي خديجه
مصطفي بهدوء : اتفضل ي بابا معايا
جلال خرج مع مصطفي ورزع الباب وراه
خديجه حاضنه غصون وهيه بتعيط : انا ليه بيحصل معايا كده ليه ي خديجه
خديجه بدموع : دا نصيبك ي حبيبتي قولي الحمد لله
غصون بعياط هيستيري : اخوكي عايز يتجوزني ليه ي خديجه
خديجه بتوتر : عشان بيحبك ي غصون
غصون مصدقتهاش ومسكت ايديها وخرجتها برااا الاوضه وقفلت الباب وقعدت تعيط وراه
بقلمي اميرة محمد محمود
__________________________
مصطفي بغضب مكتوم : وهيه ذنبها ايه ي بابا عشان تعاملها بالطريقه دي
جلال بعصبيه : انا قرفت من البت دي وجبت اخري اتصل يلا علي يوسف
مصطفي بحزن : بس ي بابا …..!!
جلال بجديه : اعمل اللي بقولك عليه من غير ولا كلمه
مصطفي طلع التليفون فعلا واتصل علي يوسف وعطا التليفون لباباه
يوسف بضيق : ايوة ي عمي ازي حضرتك عامل ايه
جلال بهدؤء : الحمد لله يبني كنت بتصل عشان ابلغك ردنا
يوسف لنفسه : يارب يرفضو …يارب يرفضو
يوسف بقلق : احم اتفضل ي عمي سامعك
جلال بإبتسامه مزيفه : احنا موافقين يبني
يوسف بسرعه : ليه كدا بس
جلال بصدمه : نعم ؟؟؟؟؟
يوسف بتوتر : قصدي ي عمي ادي فرصه للانسه غصون تفكر
جلال : لا يبني هيه موافقة
يوسف بضيق : علي بركة الله
جلال بقلق : طيب عايزين نحدد معاد الفرح
يوسف : الفرح ؟
بالسرعه دي بقلمي اميرة محمد محمود
جلال بإحراج : انت رجعت ف قراراك ولا ايه ي يوسف
جلال بغضب مصطنع : عيب ي عمي الكلام اللي بتقوله بكرة هكون عند حضرتك عشان نحدد المعاد اللي يناسبكم
جلال بفرحه : تمام مع السلامه
يوسف قفل تليفونه ورماه جمبه بعصبيه : طيب ي غصون ان م وريتك النجوم ف عز الضهر مبقاش انا يوسف العمري
• غصون عيطت كتير قامت مسحت وشها ووقفت قدام المرايه : انا السبب ف كل اللي بيحصلي ، عشان غببه وضعيفه وشكلي هفضل طول عمري كده ، لما الحيوان **كنت ضعيفه ومعرفتش ادافع عن نفسي ، لما اتخليت عن شغلي كنت ضعيفه لحد ايمته هفضل كداااااااا
كسرت المرايه علي الارض والبيت كله جه علي صوتها وبيخبطوا علي الباب وهيه ولا هنا
مسكت حتة من المرايه وحطتها علي ايدها و…
يتبع
البارت التالت
“رواية سمراء احتلت كياني ”
كسرت المرايه علي الارض والبيت كله جه علي صوتها وبيخبطوا علي الباب وهيه ولا هنا
مسكت حتة من المرايه وحطتها علي ايدها وقبل م تقطع شرايينها كان مصطفي كسر الباب ودخلوا ، وابوها مشي ناحيتها ضرــ,,ـبها بالقلم
جلال بغضب : عايزة تعملي فينا اي تاني ي زباله
مصطفي بحزن : كفاية ي بابا ارجوك كفاية
جلال بعصبيه : انت مش شايف غلطاتها اللي كترت وجايه دلوقتي عايزة تمـ,ـوت نفسها وتجبلنا العار اكتر م هوة لازق فينا
خديجه بدموع : ي عمي ارجوك البنت حالتها مش كويسه
جلال متجاهلا كلامها : البت دي تفضل محبوسه لحد معاد كتب الكتاب
كله ده وغصون ف عالم تاني كل اللي ف بالها انها عايزة تتخلص من حياتها
مصطفي بهدوء : طيب ي بابا كل اللي انت عاوزة هيحصل
خالد خرج ومصطفي راح ناحية غصون وحضــ,,ـنها : عايزة تمـ,ـوتي نفسك ي غصون
غصون بعياط : تعبت ي مصطفي عايزة امـ,ـوت يمكن ارتاح من الذل ده
مصطفي بدموع : عايزة تمـ,ـوتي كافره وتغضبي ربنا
غصون بعياط : اكيد ربنا هيسامحني لاني استحملت فوق طاقتي
مصطفي بحزن : هانت خلاص هتتجوزي يوسف وكل حاجه هتتحل
غصون طلعت من حضــ,,ـنه ودخلت الحمام ملت البانيو ميه ونزلت فيه بقلمي اميرة محمد محمود
خديجه بعياط : انا خايفه عليها اوي ي مصطفي
مصطفي بحزن : ومين سمعك ي خديجه انا كمان خايف لتعمل ف نفسها حاجه
خديجه بدموع : ليه عمي قاسي معاها كده ؟؟
مصطفي بتنهيده : عشان اللي حصل معاها دا غير ان بابا بيكرة البنات ومن وقت م كانت صغيرة وهوة معاملته جافه معاها ، ماما الله يرحمها حاولت كتير معاه بس للاسف مفيش فايده
خديجه بعياط : بس دا ظلــ,,ـم
غصون عانت كتير لو انا مكانها ي مصطفي كنت انتـ,ـحرت
مصطفي مسحلها دموعها: بعد الشر عليكي ي حبيبتي متقلقيش انا دايما ف ضهرها
خديجه بحب : ربنا يخليك لينا ي حبيبي
باس راسها : ويخليكي لينا يست الكل
غصون نايمه ف البانيو وعماله تفكر : طب هيحصل ايه لو كنت بيضه شوي ، ولا اي اللي هيجري لو كنت حلوة ، انا عمري م اذيت حد بس عمري م اتمنيت حاجه وحصلتلي ، يارب هوة انا وحشه اوي كدا ، طب يوسف عايز يتجوزني ليه ؟
بس الشكل مش كل حاجه طول عمري مقتنعه بالجمله دي بس كل اللي شوفته ف حياتي خلاني اغير رأئي ، طيب م انا قلبي ابيض ومش بعرف اكرة حد ولا ائذيه ، العيب فين بس فيييين
وصرخت بعلو صوتها : ياااااااااارب كفاية كدا يارب
_____________
يوسف اتصل علي صحبة خالد ، ساكن ف نفس عمارة غصون ، خالد جه وراحوا بار يسهروا فيه ، شربوا كتير لحد م سكرو بقلمي اميرة محمد محمود
خالد ماسك الكاس وراسه بطوح يمين وشمال : الفرح ايمته ي صحبي ؟
يوسف قام وقف وهوة مش علي بعضه : دي جنازة مش فرح ، عمري م تخيلت اني ف الاخر اتجوز دي ،
خالد حط ايده علي كتف يوسف واتكلم بقزارة : بس عليها جسم بنت الايه
يوسف اتضايق من كلامه عليها قام ضرــ,,ـبه بالبوكس ف وشه : اخر مرة تجيب سيرتها علي لسانك
وساب المكان وخرج يتمشي ف الشارع وخديجه بترن عليه مش بيرد عليها
يوسف بضيق : يووووة بطلي بقي
اتصلت تاني اكتر من مرة ويوسف فتح عليها
يوسف بعصبيه : عايزة اي نازله زن زن في ايييييه
خديجه بغضب : اخرس ي حيوان شكلك شارب الزفت اللي بتشربه
يوسف بضيق : اخفي من وشي ي خديجه علشان انا ممكن اقول كلام ميعجبككيش
خديجه بعصبيه : والله عال ي سي يوسف ، ناقص اي تاني معملتوش ، مش محترم اني اختك الكبيرة ولا عاملي اي حساب ، حط ف بالك لو غصون اشتكت منك هتشوف وش مش هيعجبك
وقفلت ف وشه السكه
يوسف بخبــ,,ـث : حلو اوي ؟؟؟ بقلمي اميرة محمد محمود
_____________________
الكام يوم عدوا بسرعه ويوم كتب الكتاب جه وغصون محبوسه ف اوضتها من ساعتها حتي مختارتش فستان ولا اي حاجة من اللي العروسه بتختارها
• دخلت عليها خديجه وجابتلها فستان من عندها مصطفي مشافوش قبل كدا وقالتلها ان يوسف هوة اللي اشتراه ليها
خديجه بحب : يلا ي غصون عشان تلبسي مش باقي كتير والماذون يوصل
غصون بتعب : حاضر
خديجه مسكت ايديها : انا عارفه ان اللي مريتي بيه صعب ومحدش يستحمله ، بس صدقيني مش هيه دي النهايه ي غصون ، ارجوكي ادي لنفسك فرصه ، خلي يوسف يحبك ادلعي عليه واضحكي وهزري ، اطلعي بقي من اللي انتي فيه ده ، انتي تستاهلي انك تعيشي وتحبي وتتحبي ، يوسف اخويا بيتعصب بسرعه بس حنين استحمليه ، وبيتراضي ب اي كلمتين حلوين ، حطي ميكب والبسي ، وهاتي مسكات كفايه هالات سودة تحت عينك اللي سببها الحزن دي ماشي ي غصون ؟
غصون بإبتسامة حزن : ماشي
خديجة بمرح : يلا بقي ي عروستي عشان تلبسي
غصون بتفائل : يلا
يوسف جه ومعاه المأذون وكم حد من الجيران بعد شوية خرجت غصون وكانت لابسه دريس ابيض وحجاب ابيض وميكب بسيط ، حتي ملفتتش نظر يوسف وهيه لاحظت ده وزعلت جدا ، قبل كتب الكتاب جات بنت حضــ,,ـنتها
البنت بغل : الحمد لله انك لقيتي حد قبل بيكي بعد اللي حصلك بقلمي اميرة محمد محمود
بعدت عنها وسابتها وخرجت وغصون عيونها دمعت غصب عنها
يوسف قعد جمبها بس كان حزر بخصوص المسافه بينهم
” بارك الله لكما وجمع بينكما في خييير ”
قامت وقفت عشان تسلم علي بابها سابها ودخل اوضته وهيه اتحرجت اوي قدام يوسف لانه كمان كان مستغرب
خديجه بحب : الف مبروك ي حبايبي
مصطفي حضــ,,ـن غصون ويوسف مع بعض : خلي بالك من اختي ي يوسف
يوسف بكذب : ف عنيا ي مصطفي
يوسف مسلمش علي خديجه وخد غصون ونزلوا راحوا شقتهم دخلوا ويوسف راح ناحية الباب وقفله ومشي علي غصون ضرــ,,ـبها بالقلم بوقها جاب دم و…..
يتبع ….
البارت الرابع “رواية سمراء احتلت كياني ”
يوسف مسلمش علي خديجه وخد غصون ونزلوا راحوا شقتهم دخلوا ويوسف راح ناحية الباب وقفله ومشي علي غصون ضرــ,,ـبها بالقلم بوقها جاب دم ، بصتله بصدمه بس من غير ولا دمعه
يوسف بكرة : انتي اكتر انسانه انا بكرها ف حياتي ، قاطعت اختي بسببك وعشانك ، اي فاكراني واقع ف غرامك ، لا فوقي ي ماما دا انتي متسويش جنية ف سوق النسوان ، لعلمك خديجه هيه اللي اجبرتني عليكي انا بس وافقتها عشان دي اختي الوحيده ومش عايز ارفضلها طلب
مسكها من فكها بالجامد لدرجه ان صوابعه علمت : انا مكسوف اقول للناس انك مراتي ، بستعر منك وبقرف المسك ، مفيش اي حاجه فيكي بتغريني عارفه ليه ؟؟؟
عشان انتي بواقي ، عارفه يعني اي بواقي ، يعني **وكل حاجه بتملكيها راحت ، والله اعلم كمان اذا كان غصب عنك ولا بإرداتك ، انا يوسف العمري اللي البنات بتترمي تحت رجليا وقعت فيكي انتي ي سمرا
سابها وشدها من دراعها دخلها الاوضه وقفها قدام المرايه : انا عايزك كل يوم تبصي لنفسك هنا ، يمكن تفهمي اللي بقالك كتير مفهمتيهوش ، وراجعي نفسك
كويس انك اعتزلتي شغلك ذنبهم ايه الاطفال يترعبو منك اول م يشوفوكي
عطاها ضهرة بغضب : ذيك هنا زي الخدامه مسمعلكيش حس فاااااااهمه
غصون كانت ف عالم تاني منزلتش ولا دمعه ابتسمت ابتسامه عريضه صادقه وقالت : فاهمه تحب اعملك اي حاجه قبل م انام
يوسف مصدوم اي البنت دي ، حتي معيطتش اتعصب اكتر ومشي ورزع الباب وراه
دخلت خدت شور وغيرت هدموها للبيچامه عاديه وحجابها علي راسها ، كانت لسه هتنام بس يوسف دخل بعصبيه بقلمي اميرة محمد محمود
_ انتي هتعملي ايه ؟؟؟؟
غصون بإبتسامه : هنام
يوسف ببرود : لا مش هنا ي حلوة ، غوري نامي ف الصالون برااا
غصون بتعب : حاضر
يوسف نام وضميرة مرتاح ولا كانه كسر قلب انسانه للمرة المليون
اما هيه ف عقلها الباطني مش مستوعب اللي حصل عشان كده دموعها منزلتش وغمضت عينيها ونامت
” بعد الفجر مصطفي قام علي صوت غصون طلع بره لقاها بتهلوس
غصون : ابعد عني حرام عليك انا عملتلك اي ، باباااااااا
مصطفي جاب كوباية ميه ودلقها علي وشها بدون رحمه
قامت مفزوعه
غصون بخوف : لا لا لا خلاص كفايه
يوسف ببرود : شكلنا مش هنام ف ام الليله السوده دي
وسابها ودخل نام
غصون بدموع : يارب يارب
___________
مصطفي بغضب طفيف: ليه ي بابا عملت كده ؟
جلال بعصبيه : دلعنا ليها ده هوة اللي بوظها
خديجه بحزن : ي عمي المفروض تحتويها وتقدر اللي هيه مرت بيه
جلال بضيق : والفضيحه اللي عملتهالنا دي
الناس عمرها م بتنسي
مصطفي بغضب : الناس ، الناس ، الناس هوة كل حاجه الناس بقلمي اميرة محمد محمود
جلال بعصبيه : اسمع ي مصطفي احنا مش عايشين في مجتمع لوحدنا حط الكلام ده ف دماغك ، واللي حصل ل اختك مش هين ،
مصطفي : طيب ي بابا هتروح معانا بكرة عشان نزورها
جلال رفض كلام مصطفي وبعد جدال كبير بينهم جلال صرخ ف وشهم
_ اخر مرة اسمع سيرة غصون ف البيت ده انتو فاهمين
وسابهم ومشي
خديجه بعياط : ليه بيحصل معانا كده ي مصطفي ليييه ؟
مصطفي بدموع : اهدي ي خديجه كدا خطر عليكي
خديجه بقلق : احنا لازم نروح عند غصون بكرة ي مصطفي
مصطفي بصدق : اكيد هنروح ي حبيبتي
مصطفي خد خديجه ودخلها اوضتها خلاها ترتاح علي السرير وخدها ف حضــ,,ـنه لحد م نامت
مصطفي بتنهيده : حلها من عندك يارب
______________________________
تاني يوم الصبح غصون قامت من النوم وجسمها كله مكسر ، دخلت اوضة يوسف سحبت شنطتها بهدؤء وخرجت حطتها ف اوضه تانيه
بعد شوية يوسف قام من النوم لقاها قاعده بصلها بقرف ودخل الحمام
غصون عملت فطار واستنت يوسف لما خرج
غصون بإبتسامه : انا جهزت الفطار يلا نفطر
يوسف بعصبيه : بقولك بقرف منك اي ؟
مبتفهميش
غصون بحزن : انا معملتش حاجة ب ايدي كل حاجة كانت جاهزة
يوسف بصلها بغضب ومشي
جرس الباب رن
غصون فتحت وكانوا خديجه ومصطفي
مصطفي حضــ,,ـنها : وحشتيني
غصون بإبتسامه : انت كمان ي حبيبي وحشتني
خديجه بحب : والله البيت وحش من غيرك ي غصون
غصون بضحك : ي بكاشه انتي و هوة
خديجه ومصطفي ضحكوا وبعد دقايق خرجلهم يوسف سلم عليهم وقعد مع مصطفي
وخديجه خدت غصون ودخلت جواااا
خديجه بقلق : عامله ايه مع يوسف
غصون بحزن : شفقتي عليا صح ؟
خديجه بصدمه : انتي بتقولي اي ؟؟
غصون بجمود : شفقتي عليا انا طب واخوكي ، ذنبه اي يتجوزني ؟ ليه عملتي كدا ؟
خديجه بدموع : لاني بحبك
يمكن لو ليا اخت مش هحبها كدا ، انا جوزتك يوسف اخويا علشان متأكده انو الوحيد اللى هيخرجك من حزنك ي غصون
بقلمي اميرة محمد محمود
غصون بجمود : خدي مصطفي وامشوا ي خديجه
خديجه بدموع : غصون !!!!!!
غصون بجديه : يلا ي خديجه ومتجيش هنا تاني ولا اقولك ابقي تعالي شوفي اخوكي بس تعالي وانا مش موجوده ف البيت
خديجه بعياط : لا ي غصون صدقيني انا عملت كل ده علشانك !!
غصون : الاهانه اللي سمعتها تكفيني عشر سنين لقدام ارجوكي امشي
خديجه مسحت دموعها وقبل م تخرج
_ قولي ل بابا اني مت وريحته مني ، كرهي مصطفي فيا متخليهوش ييجي عندي تاني ، امشي ي خديجه
خديجه مسكت دموعها بالعافيه وخرجت خدت مصطفي ومشيو
يوسف مسك غصون من دراعها جامد : انتي قولتي اي لخديجه خلتيها مشيت بالسرعه دي
غصون بالم : مقولتش
يوسف شدد اكتر علي دراعها : انطقييييي
غصون فلتت منه وضرــ,,ـبته بالقلم و ….
يتبع
البارت الخامس
” رواية سمراء احتلت كياني ”
غصون فلتت دراعها من ايد يوسف وضرــ,,ـبته بالقلم علي وشه بصلها بغضب جامد وقبل م يتكلم وقفته
غصون بعصبيه : اياك ثم اياك ترفع ايدك عليا تاني ي
حيوان ، ي زباله ، ياللي معندكش ذرة رحمه ف قلبك ،
وــ,,ـفاكر الناس كلها تحت رجليك وانت ولا حاجه اصلا ، انا
تعبت منك ومن امثالك لولا اني مجبورة مكنتش بصيت
لواحد زيك ، شكلك حلو من برااا بس من جوااا فاضي ،
قلبك فاضي مفيهوش حاجة تدل على انك انسان وعندك
مشاعر زي البني ادمين .
خدت تنهيده بعد م قالت كل الكلام ده بسرعه يوسف بصلها ببرود : خلصتي ؟؟؟
غصون بغضب : لا لسه
وجات راح عنده وداست علي رجله بحزم ما عندها وطلعت تجري علي اقرب اوضه وقفلتها علي نفسها
يوسف جري وراها واتخبط ف الباب : اه يبنت ال ….والله ل اوريكي
كان متضايق جدا بسبب اللي عملته راح اتصل علي ابوها
يوسف بغضب : السلام عليكم ي عمي
جلال باستغراب : وعليكم السلام يبني
يوسف : انا اسف ي عمي علي الكلام اللي هقوله ، بس
بنت حضرتك مخلتش فيا عقل ، طردت خديجه من بيتي
ورفعت ايدها عليا وكمان …وكمان منعتني المسها واخد حقي الشرعي
جلال بصدمه : اي اللي بتقوله ده يا يوسف يبني
يوسف : هوة ده اللي حصل ي عمي
جلال بغضب : طب اقفل وانا جاي حالا
يوسف قفل مع جلال بس اتضايق اكتر عشان عمل كده
_ مكنش ينفع اكلمه مهما كان دي مراتي واي حاجه تحصل بينا خصوصيات يوووة بقااااا
غصون قاعده ف اوضتها فرحانه عشان قدرت ترد علي يوسف ومتضايقه عشان خايفه ليضرــ,,ـبها
بقلمي اميرة محمد محمود
____________