شدها من وسطها ليه وقاطعها لما باسها من شفايفها و… يتبع …. 11 =البارت ال 11 رواية سمراء احتلت كياني مهاب خد عنوان جميله وراحلها البيت خبطت وفتحتله وهيه لابسه بيچامه ضيقه خالص وسايبه شعرها زقها لجوه ودخل _ بعصبيه : انتي ازاي ي هانم تفتحي وانتي بالشكل ده _ بتوتر : انا نسيت و…. شدها من وسطها ليه وقاطعها لما باسها من شفايفها وقفل الباب برجله ، لما لاقها مستجابه معاها ، دخل بيها لاوضة النوم وهوة بيبوسها ، شالها وحطها علي السرير _ جميله مكنتش فوعيها كانها مخدره نتيجه حبها ليه اتكلمت بتوهان بعد م اتجراء وفك زراير بچامتها : م …مهاب لا _ حط ايده علي شفافيفها : شششش _ هيه استجابت لرغبتها بسبب حبها وهوة مشي ورا قلبه وارتكبو ذنب ف حق نفسهم ، ذنب هيخليهم ينجبروا علي حاجة مكنوش يتمنوا يعملوها بالغصب بقلمي اميرة محمد محمود _____________________ خديجه قاعده حزينه لان البيت بقي كئيب بتفتكر اخر مرة مصطفي قالها جهزي الشنط فلااااش _ جهزي الشنط عشان نمشي _ نمشي ازاي ي مصطفي ونسيب عمي _ لو معملناش كده هسيب هوة البيت _ بصدق : طيب خليني اتكلم معاه مرة …مرة واحده بس _ مصطفي مردش عليها ودخل الحمام وهيه راحت اوضتة عمها وخبطت عليه واذنلها تدخل _ ممكن اتكلم معاك شوية ي عمي _ بتنهيده : تعالي ي خديجه _ دخلت قعدت جمبه ومسكت ايده باستها : حضرتك زعلان اني حامل ف بنت انا عارفه اني غلطت لما مقولتلكش من الاول بس والله كنت هقولك لاكن جه فرح غصون ويوسف و _ قاطعها : انا مش زعلان يبنتي ، دي حياتكم وانتو حرين فيها _ ابتسمت : وانت جزء كبير اوي من حياتنا ي عمي ، عارف البنات كائنات حلوة اوي دول الطف حاجه ربنا خلقها دي اول خلفه ليا اتمنيت انها تكون بنت وعايزة اقف جمبها واعلمها واخليها تكون احسن واحده ف الدنيا _ باصصلها بس ومبتسم اتنهدت: عمي انت ليه بتكره البنات _ قام وقف بضيق : عشان بيجيبوا العار ل اهلهم ويمشوا علي حل شعرهم _ كلامك مش صح البنت ممكن تتحقق انجازات اكتر من الولد بس لما تلاقي دعم من اهلها _ عمي غصون محتجالك ، هيه تعبانة اوي عشان مش لاقيه دعم منك ، دخلت طب عشان حضرتك عشان ترفع راسك وسط الناس ويقولوا ابو الدكتورة عرف يربي ، راجع نفسك ي عمي قبل م يفوت الاوان _ خلصت كلامها وهوة مديها ضهرة وقبل م تخرج وقفها صوتها لما قال : _ قولي لجوزك يعقل ويخف حركات العيال دي مفيش حد هيسيب البيت غير علي مـ,ـوتي _ فرحت جدا وجريت عليه حضــ,,ـنته : بعد الشر عليك ي عمي _ كان متردد يرفع ايديه يبادلها الحضــ,,ـن ولا لا بس حضــ,,ـنها وقالها : روحي يلا شوفي جوزك _ ابتسمت : حاضر وخرجت عند مصطفي حكتلو كل حاجه فاقت من شرودها علي صوت مصطفي _ مالك ي خديجه سرحتي ف ايه _ هااا لا مفيش حاجه _ مسك ايديها : مفيش ازاي بس وانتي اغلب الوقت شارده كدا _ بتردد : مصطفي انا …انا هروح لغصون ازورها _ مالك خايفه كدا ليه _ خايفه ترفض _ باسها من خدها : مقدرش ارفضلك طلب ي قمر _ ضحكت : دا انت اللي قمر والله _ ضحك بتعاكسيني عيني عينك كدا _ ضحكوا مع بعض ومصطفي خرج يكلم باباه وهيه متردده تكلم يوسف ولا لا بقلمي اميرة محمد محمود ____________________ يوسف فتح الباب علي غفلة ودخل علي عند غصون ، قامت مفزوعه من مكانها : ايه في ايه ؟ _ قرب منها جامد وقال : تعالي اعملي أكل عشان جعان _ عدت من جمبيه بكل حزن : حاضر _ يوسف مسكها من دراعها وشدها ليها وقرب منها وباسها جامد اوى للدرجه انو جرحلها شفايفهاا ، جسمها اتشنج وفضلت ترتجف ودموعها نازله علي خدها _ رجعت لورا بخطوات بطئيه لحد م وقعت علي الارض وضمت نفسها _ يوسف نزل لمسواتها : غصون انا …انا اسف مكنتش اقصد ااا….. _ قاطعتو بصراخ : ابعد عني بقااااا ، انت اي حيوان كل حاجه مكنتش تقصدها ، انت دايما بتستغل ضعفي ،ارجوك كفاية انا عارفه انو حقك بس …بس غصب عني مش هقدر اديهولك . _ عيطت اكتر ، عيطت بحرــ,,ـقه ، علي نفسها وعلي عمرها اللي عدا مع ناس مقدرتهاش ، واكتر حاجه بتوجع لما تفضل تدي بدون تقدير _ يوسف فضل قاعد قصادها يهدي فيها ويعتزرلها بس هيعتزرلها علي اي ولا اي ؟ _ استني لما نامت مكانها وخدها ف حضــ,,ـنه ومشاعرة متلغبطه ، مش عارف حزن ولا شفقه ولا ندم بس اللي متاكد منه انو مش حب بقلمي اميرة محمد محمود ___________________ خديجه اتصلت علي يوسف بعد تردد كبير ، ف الوقت ده يوسف كان نايم وواخده غصون ف حضــ,,ـنه سمع صوت التليفون ف شالها حطها علي السرير وطلع برا يرد _ بقلق : اذيك ي يوسف عامل ايه _ كويس _ طيب غصون عامله ايه _ ببرود : عايزة اي ي خديجه _ بدموع : بطمن عليكم ي يوسف _ بزعيق :انتي دمرتي حياة اتنين ي هانم ، وخربتي الدنيا عايزة اي اكتر من كده _ بعياط : حرام عليك ي يوسف بتعاملني كدا ليه _ عشان انتي السبب ف اللي احنا فيه دلوقتي _ كل ده عشان بس طلبت منك تتجوز غصون ؟ _ لا عشان غصبتي عليا مش طلبتي مني وفي فرق كبير _ بعياط : اديها فرصه ي يوسف صدقني غصون مفيش زيها هيه بس محتاجه حد يقف جمبها _ خلصتي _ يوسف اسمعن………..!!!!! _ قفل ف وشها التليفون وقعدت تعيطت ، عشان حاسه فعلا انها السبب زي م قال يوسف _ غصون قامت من النوم خدت دوش وغيرت هدومها ،بصت ليوسف بجمود ولسه هتخرج _ رايحه فين ؟؟ _ المستشفى عندي حالة طارئه _ بتنهيده : غصون انتي تعبانه ممكن ترتاحي النهارده ؟ _ لا انا كويسه وتمام _ قام قرب منها ف رجعت لورا : غصون انا اسف ممكن تسمعيني _ بجديه : مفيش بيني وبينك حاجه عشان اسمعك _ بهدوء : ممكن ندي بعض فرصه خلينا نكون صحاب _ بجمود : لازم يكون في ثقه عشان نكون صحاب _ مش هينفع نكمل مع بعض بالطريقه دي _ ومين قالك اننا هنعيش مع بعض ، كلها فترة واحررك مني _ عيونه لمعت : بس انا مش عايز اتحرر منك _ ارتبكت ومردتش تبصله ف خرجت وقفلت الباب وراها _ يوسف لنفسه : لا ي غصون كل حاجه هتتغير ومفيش حزن تاني بقلمي اميرة محمد محمود ___________________________ وصلت علي المستشفي و اول م دخلت _ بسخريه : اذيك ي ….يا دكتورة غصون _ غصون التفتت لمصدر الصوت ، شافت اكتر حد مكنتش تتمني تشوفه بس ردت عليها بكل ثقه _ الله يسلمك ي….يا دكتورة هناء عاش من شافك تصدقي حوراراتك وحشتنا ، المستشفى مكنتش بتخلي منها _ ضحكت بسخريه : مكنتش اعرف اني وحشتك اوي كده ، اديني رجعت ومش هغيب تاني ، بس سمعت عنك كلام معجبنيش خالص _ حبيبتي تعيشي وتسمعي عني كل خير بإذن الله _ وياتري بقي جوزك اتقبل انك مش بنت بنوت _ غصون جسمها قشعر وكان هتعيط بس مسكت نفسها : جوزي ده احسن راجل انا عرفته ف حياتي ، هوة اللي عوضني عن كل حاجه حصلتلي ، عقبالك ي حبيبتي عن اذنك _ غصون دخلت مكتبها وقفلت الباب وفضلت تعيط اما هناء كانت واقفه بتشيط عشان كان نفسها لما تشوف غصون تشوفها مزلوله ومكسورة بس طلع العكس بقي عندها ثقه اكتر من الاول ، مسكت تليفونها وعملت مكالمه ومشيت . بقلمي اميرة محمد محمود ________________________________ قاعده علي السرير ضمها نفسها وبتعيط بشهقه وهوة مديها ضهرة وقاعد علي طرف السرير من الناحيه التانيه _ جميله احنا غلطنا ومكنش لازم يحصل اللي حصل ده _ قامت وقفت وبكل غلها ضرــ,,ـبته بالقلم علي وشه وصرخت فيه : _ انت ايه ي اخي انت حيوان ، بعد م خدتي مني كل حاجه بتقولي غلطتنا ، انت اي اللي جابك ف الوقت ده ، منك لله ، منك لله ي مهاب ، انا ضعت وضيعت نفسي _ قعدت علي الارض : انا بكرهك وبكرة اليوم اللي عرفتك فيه اطلع برااا …برااا _ مسكها جامد من دراعها واتكلم بغضب : طيب انا غلطت انتي ليه استسلمتي كان ممكن تمنعيني بس لا انتي رخيصه _ جميله وقفت تفت علي وشه و ……!!!! يتبع ….. البارت ال 12 رواية سمراء احتلت كياني _ جميله وقفت تفت علي وشه بإستحقار : انا فعلا رخيصه عشان ضعفت قدام واحد زيك اطلع برااا بيتي يلاااااا _ مهاب بصلها بقرف ولبس قميصه ومشي ، جميله قعدت علي الارض تعيط : _ انا لي عملت كدا معقول ضعفت بالشكل ده قدامه ، كان المفروض اتعلم من اللي حصل ل غصون بس…بس انا حبيته والله حبيته _ صرخت : ينعل ابو الحب اللي يذل بالطريقه دي _ خدت دش وللبست اسدال وصلت ركعتين ، وقعدت تدعي : يارب سامحني انا غلطي كبير اوي اغفرلي ذنبي ، وراحمني برحمتك ، يارب انت عالم بحالي _عيطت كتير اوي مكنتش عارفه تعمل ايه بعد م شرفها ضاع وكل حاجه ضاعت ، هربت من تفكيرها بالنوم _ مهاب ماشيى ف الشارع بعربيته مخنوق من نفسه ومن الطريقه اللي كلم بيها جميله _ فضل يلف اكتر من ساعه لحد م روح البيت قابل امه _ مالك يبني مش علي بعضك كدا ليه _ راح حط راسه علي رجلها ونام : تعبان ي امي تعبان _ تعبان من اي ي قلب امك _ حاسس اني ظلــ,,ـمت اكتر بنت حبتني ، انا خزلتها ي امي _ ليه كده يبني ، حرام تكسر قلبها _ انتي مش كنتي عايزاني اتجوز _ بلهفه : دا يوم المني ي حبيبي _ انا قررت خلاص _ قام دخل اوضته واترمي علي السرير وغمض عنيه وافتكر لما كان ف حضــ,,ـن جميله ، ولما كان بيبوسها ، كان حاسس بحبها ليه _ فتح عينيه فجأة بس تجاهل مشاعره وقرر انو يتجوزها عشان ينقذها من المجتمع المريض بقلمي اميرة محمد محمود ______________________ غصون ضاغته نفسها ف شغلها طول يوم بس دخلت مكتبها تاخد ريست ، هناء اول م شافتها اتسحبت ودخلت وراها _ عايزة اي ي هناء ؟ _ بخبــ,,ـث : نرجع صحاب زي الاول !! _ ضحكتيني والله انتي بتطلبيي المستحيل ، عايزاني ارجع للي طـ,ـعنت ف شـ,ـرفي بعد م اعتبرتها اختي _ هناء قعدت واتمسكنت : صدقيني غصب عني انا جاتلي مسدچ علي تليفوني مكتوب فيها انك عملتي كده بإرداتك _ بسخريه : تقومي رايحه قايله كده للمستشفي كلها صح ، هناء انتي اتخليتي عني ف اكتر وقت كنت محتجاكي فيه روحتي ل بابا وحكتيلو كلام مش كويس عني ، انتي لا يمكن تكوني صاحبه انتي شيطانه روحي يلا مش عايزين نفتح ف القديم. _ هناء لقت نفسها مش عارفه تسيطر علي الوضع ف عيطت بدموع التماسيح بتاعتها _ كلو بيغلط ليه مش عايزة تسامحيني بعد م عرفت غلطي ؟ _ عشان مش عايزة اكدب عليكي واقولك سامحتك وانا قلبي بيحسبن عليكي ليوم الدين _ غصون خدت نفسها وقالتلها : اطلعي برااا …براااا _ هناء طلعت وهيه متضايقه ومتعصبه ، غصون المرادي معيطتش خدت نفس براحه ، ولمت شنطتها وراحت تعدي علي جميله بقلمي اميرة محمد محمود ___________ خديجه حضرت الاكل وحطته علي السفرة وراحت خبطت علي جلال _ يلا عمي عشان نتغدا مع بعض _ اتغدوا انتوا انا مليش نفس _ ارجوك ي عمي يلا مش هينفع ناكل من غيرك _ احم …..مصطفي فين ؟ _ جميلة فرحت اوي : ف اوضته _ طب يلا _ جلال خرج مع خديجه ، هيه دخلت المطبخ وهوة راح لمصطفي وخبطت علي باب اوضته ودخل _ مصطفي كان قاعد علي الابتوب ومرفعش وشه : بتخبطي ليه اول مرة تعمليها _ احم …..يلا عشان نتغدا _ مصطفي قام وقف بسرعه : بابا ؟؟؟؟ _ طول النهار شغل شغل فضي نفسك شوي لمراتك وبنتك اللي جاية ف السكه دي يلا احنا مستنينك برا _ مصطفي لسه واقف مكانه بيستوعب ان باباه دخل عليه الاوضه ، دي اول مرة يعملها ولسه عقله بيترجم الكلام اللي قاله ، من غير تفكير غير طلع قعد جمب جلال علي السفرة _ خديجه حطت الاكل وقعدوا ياكلوا _ بتردد : هتسموا بنتكم اي ؟ _ خديجه اتكلمت بسرعه : غ……!!! _ مصطفي قاطعها : لسه يبابا مخترناش ليها اسم ، حضرتك اللي هتسميها _ خديجه ابتسمت بمجامله بس من جواها زعلت _ امها هيه اللي هتسميها دا حقها _ خديجه فرحت : وحضرتك جدها وليك كمان الحق ف كدا بقلمي اميرة محمد محمود _ جلال ابتسملها وقام غسل ايده ودخل اوضته بعد شوي خديجه دخلتله بالقهوه وطلعت للبست وراحت هيه ومصطفي عشان تطمن علي البيبي _ جلال استناهم لما مشيو وراح دخل اوضة غصون _______________ _ مالك ي جميله وشك شاحب كدا ليه ؟ _ جميلة ارتبكت وبصت ف كل ناحية معادا عنيها : م …مفيش حاجة _ بإصرار : لا فيه ي جميلة يلا احكي _ جميلة انفجرت ف العياط وغصون حضــ,,ـنتها : طيب اهدي وخدي نفسك _ جميله بدات تهدا وحكت ل غصون كل حاجه _ غصون اتعصبت واتضايقت وضرــ,,ـبتها بالقلم : ليييييه عملتي كده لييبيه ، غلطتي غلطتي بس الفرق انك كنتي واعيه ، محدش هيسيبك ف حالك ، انتي عارفه انتي عملتي ايه _ عيطت : غصب عني والله ضعفت ومقدرتش اتحكم ف مشاعري _ عشان انتي جبانه ومعندكيش كرامه واحده غيرك كانت افتكرت اهانتوا ليها _ خبطت ايديها ف الحيطه : دا رفض حبك اكتر من مرة وكل مرة يجرح مشاعرك ، اي كل ده م افتكرتهوش ؟ _ جميله صرخت بعياط : كفاية ي غصون كفاية ارجوكي ، انا قلبي واجعني لوحده ، وضميري ** _ غصون راحت حضــ,,ـنتها وعيطت معاها : انا اسفه بس مكنتش اتمني ف يوم انك تمري باللي انا مريت بيه ، انا شوفت اللي محدش شافه _ انا خايفه ي غصون خايفه اوي ، اعمل ايه ، انا ضعت ضعت كل حاجه ضاعت اااااااااه _ فضلت تضرــ,,ـب علي وشها بالاقلام غصون وقفتها بصعوبه ودخلتها غيرت هدومها وخدتها معاها البيت بقلمي اميرة محمد محمود _______________________________ يوسف رجع من الشغل ملاقاش غصون دخل غير للبسه وراح المطبخ يعمل اكل بعد شوية سمع صوت المفاتيح ، عرف انها غصون _ غصون كانت جايبه معاها جميلها دخلتها اوضتها ونميتها علي السرير وغطتها وطلعت _ دخلت المطبخ لقت يوسف بيعمل اكل ومبهدل نفسه ضحكت عليه غصب عنها _ يوسف اتبسط انها ضحكت بس محبش يمنع ضحكتها : بتضحكي علي اي هانم عاجبك منظري ده _ ضحكت : صراحه اه _ تعالي اعمليلي حاجه اكلها الهي تنستري _ ضحكت : حاضر _ ابتسملها : شكرا _ يوسف ممكن اقولك علي علي حاجه _ بهيام : اسمي احلو كدا ليه _ بطل محن واسمعني _ اتفضلي ي شبح _ جميله حالتها مش كويسه خالص ف جبتها معايا ترتاح شويه هيه حاليا نايمه ف اوضتك _ يوسف فرح جدا وقاالها : اوضتنا مش اوضتي _ غصون اتحرجت ف قال : يستي دا كمان بيتك اعملي اللي يعجبك فيه وان شاء الله جميله هتكون بخير _ ابتسمت : شكرا اوعي بقي كده عشان انا كمان جعانه _ يوسف ضحك وخرج براا المطبخ ، غصون عملت الاكل ودخلت منه ل جميله خلتها تاكل غصب وخرجت ليوسف بقلمي اميرة محمد.محمود _ كلو وخلصو وغصون اتكلمت بمرح : انت هتنام هنا ف الصالون علي فكرة _ نعم ؟؟؟؟؟؟ _ ايوة زي م سمعت كدا _ هنام ف اوضة الاطفال _ لا انا اللي هنام فيها _ انتي بتقولي اي ؟؟ _ يلا تصبح علي خير _ قبل م غصون تدخل الاوضه يوسف سبقها واترمي من علي السرير وغمز : هنام سوا _ غصون بإحراج : دا بعينك _ طلعت برااا فرشت ف الصالون ونامت ويوسف طلع نام جمبها ابتسمتله وغمضت عنيها ، هوة كمان قعد يدقق ف ملامحها لحد م نام ________ خديجه ومصطفي رجعوا وملقوش جلال ف البيت خديجه دخلت اوضة غصون وقع نظرها عليه وهوو مرمي علي الارض _ عميييييي ……!! يتبع 13 = البارت ال 13 رواية سمراء احتلت كياني خديجه ومصطفي رجعوا وملقوش جلال ف البيت خديجه دخلت اوضة غصون وقع نظرها عليه وهوو مرمي علي الارض _ عميييييي ……!! _ مصطفي جه جري عليها ووقف للحظه مش قادر يستوعب اللي شايفه _ بسرعه ي مصطفي اطلب الاسعاف _ ح..حاضر _ اتصل بالاسعاف وجت خدته علي المستشفي _ مصطفى حاضن خديجه اللي بتعيط وهوة دموعه نزلت غصب عنه _ بعد شوية طلع الدكتور _ مصطفي بلهفه : طمني ي دكتور بابا عامل اي ؟ _ الضغط وطي والسكر ارتفع نتيجه صدمه وضغوطات ياريت تبعدوه عن اي توتر _ الدكتور مشي وهما دخلوا يطمنوا عليه _ جلال نايم علي السرير فاتح عينيه وبيبص للاشيء _ حمدالله علي سلامتك ي عمي _ كده ي بابا تخوفنا عليك _ مردش عليهم وافتكر لما دخل اوضة غصون ” فلااااااش ” بقلمي اميرة محمد محمود جلال دخل اوضة غصون وقفل الباب ، قعد علي سريرها ، فتح دولابها وملس ب ايديه علي هدومها ، ومسك شهادتها بتاع التخرج ودمعه نزلت من عينه غصب عنه ، مسحها واتصنع الجمود ، كان هيخرج بس لفت نظرة كرتونه تحت السرير وكان فيها _ رسومات غصون رسمتها وهيه صغيرة اول رسمه كان فيها مامتها وابوها ومصطفي جمب وهيه واقفه بعيد لوحدها _ باقي الرسومات كانت اغلبها ل ابوها وامها _ لقي مذكرتها فتحها وبدء يقرء _ انا بحب بابا اوي حتي لو هوة مش بيحبني ، بحسه مصدر امان ليا ، بحب حركة ايديه لما يكون متوتر ، نظرات عيونه اللي بتلمع لما بيتكلم مع حد بيحبه ، نفسي اقوله انت ليه مش بتحبني ، ليه مش بيعتبرني بنته . _ بابا كان نفسه مصطفي يدخل طب بس مصطفي مجابش مجموع ف قررت اني اجتهد عشان احققله حلمه ، بس مكنش مبسوط لما دخلت الكليه ، حتي محضرش حفلة تخرجي ، كنت زي اليتيمه وسط صحابي ، كلهم كانو معاهم اهلهم بيسقفولهم وفرحنين ليهم وهما بيستلموا الشهاده ، إلا انا كنت لوحدي ، بس انا بحبك ي بابا مهما تعمل . _ بقيت الدكتورة غصون الهلالي ، من اشطر الدكاترة ف مصر وعلي المستوي الخارجي ، فاكرة مرة روحت لبابا وقولتله ي بابا انا اتعينت ف مستشفي مهمه اوي ، وقتها كسر بخاطري ، وقالي ميهمنيش حتي لو بقيتي وزيرة ، معقول فعلا مكونش بنته ، انا تعبت اوي . تصفّح المقالات القصة الحقيقية.. تخيل تبقا بتعيش في أمان الله ويحصل كدا بنت الجنية 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13